کد مطلب:29869 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:104

بحثی درباره احادیث غُلُو












پدیده «غلو» و مبارزه پیگیر امامان علیهم السلام با این پدیده، از جمله مسائل مهمّ تاریخی اسلام است كه باید در پژوهشی مستقل و به گونه ای گسترده به بحث و بررسی نهاده شود. آنچه در این جا می آوریم، توضیحی است كوتاه درباره احادیثی كه گذشت. از این روست كه به تفصیل نمی گراییم و بحث را به گونه ها و پیامدهای غلو، نمی كشانیم.

با این حال، یادآوری این نكته لازم است كه اهل بیت علیهم السلام بیشترین مبارزه را با پدیده «غلو» داشته اند و در رویارویی با این جریان، از هیچ گونه كوششی دریغ نورزیده اند؛ گرچه اكنون، در كمال شگفتی، آنان و پیروان راستینشان به غلو، متّهم اند و كسانی، با هر انگیزه ای، می كوشند آن بزرگواران و پیروان آنان را به «غلو» و باورِ به آن بیالایند. آیا این، یكی دیگر از جلوه های مظلومیّت آن سروران نیست؟

شگفت انگیزتر، این كه این اتّهام واهی را كسانی می پراكَنند كه آثار مكتوب و نگاشته های مختلفشان از غلو و افراط درباره پیشوایان و رهبرانشان آكنده است؛ یعنی سخن گفتن به غلو و افراط درباره كسانی كه در ویژگی ها و فضایل ادّعا شده، گاه، جایگاهی در «حدّ اقل» داشته اند. و آیا این از شگفتی های تاریخ نیست؟!